• RUN
  • SWIM
  • TRIATHLON

4ME

Kysymyksiä & vastauksia

Mitä on triathlon?
Triathlon koostuu kolmesta lajista, uinnista pyöräilystä ja juoksusta. Laji on kehitetty Usassa San Diegossa 1970-luvulla. Suomeen laji tuli seuraavalla vuosikymmenellä ja ensimmäiset viralliset triathlonkisat järjestettiin Joroisissa Etelä-Savossa vuonna 1983. Joroinen on edelleenkin Suomen Hawai, jossa järjestetään joka kesä Suomen suurin triathlontapahtuma. Maailmalla arvostetuin kisa on Hawaiin Ironman maailmanmestaruuskilpailut. Triathlonissa lajit ovat aina samassa järjestyksessä, uinti, pyörä ja juoksu. Triathlonissa kisataan sprintti- (750m, 20 km, 5 km), perus- eli olympia- (1,5 km, 40 km, 10 km), puoli- (1,9 km, 90 km, 21,1 km) ja täysmatkalla (3,8 km, 180 km, 42,2 km). Lisäksi ITU:n (International Triathlon Union) pitkä matka on 4 km, 120 km, 30 km.
Kenelle triathlon sopii?
Triathlonista uskotaan usein virheellisesti, että se on todella rautaisten ja kovakuntoisten ihmisten laji, mutta se on myös monipuolinen liikuntaharrastus ja hyvää kuntoliikuntaa, joka sopii kaikille, ikään, kuntoon tai sukupuoleen katsomatta. Triathlon on hyvin monipuolista nimenomaan siksi, että se kehittää erinomaisesti sydän- ja verenkiertoelimistöä, mutta samalla haastaa hyvin myös lihaksistoa ja jokainen tehdä sen mittaisia matkoja triathlonissa kuin itse parhaaksi näkee ja kunto antaa myöten. Triathlon sopiikin hyvin esimerkiksi sellaisille ihmisille, jotka haluavat haastaa itseään, kehittää kuntoaan, pudottaa painoaan, tai voida vain muuten paremmin. Triathlon sopii myös hyvin sellaisille, jotka haluavat laajentaa sosiaalista ympäristöään – triathlon on hyvin sosiaalinen laji, jonka parissa tapaa varmasti lukuisia samanhenkisiä ihmisiä. Vaikka triathlon on yksilölaji, se on ennen kaikkea sosiaalinen laji, sillä verkostoitumalla lajin pariin, löytää varmasti aina treeniseuraa. Lisäksi triathlon sopii hyväksi haastajaksi sellaisille, jotka eivät voi pelkästään juosta pitkiä matkoja. Triathlonissa juoksu on vain yksi osa koko suoritusta. Kenestä tahansa voi siis tulla triathlonin harrastaja.
Jos päätän kokeilla triathlonia, miten pääsen alkuun?
Triathlonin aloittaminen ei ole varusteista kiinni, alkuun et tarvitse mitään kalliita varusteita ja useiden tuhansien hiilikuituvalmisteisia polkupyöriä – tärkeintä on, että lähdet kokeilemaan lajia rohkeasti. Voit aloittaa lyhyestä triathlonmatkasta, jolloin voit uida ilman märkäpukua pelkässä uima-asussa. Lisäksi Suomessa järjestetään myös ns. stadiontriathloneja, joissa uinti tapahtuu järvivettä lämpimämmässä uima-altaassa. Pyöräilyosuuden voit tehdä lainapyörällä tai vaikka Jopolla, tärkeintä on todellakin, että lajia lähtee kokeilemaan rohkeasti. Juoksemiseen tarvitset vain juoksujalkineet.
Entä jos uimataitoni on heikko?
Usein kuulee sanottavan, että “kyllä minäkin sitä triathlonia, mutta se uinti”. Uintia “pelätään” triathlonissa aivan suotta. Uinti oikeassa opetuksessa lähtee sujumaan hyvinkin nopeasti niin, että triathlonin pikamatkasta, tai jopa pidemmästä matkasta selviää hyvin lyhyellä harjoittelulla, yleensä parin kolmen kuukauden ohjatulla treenaamisella. Oikean tekniikan opettelu edesauttaa myös uinnissa, sillä siinä ei edetä voimalla, vaan tekniikalla. Nopein ja energiataloudellisin uintitapa triathlonissa on vapaauinti, eli niin sanottu “krooli”. Silti ei ole kiellettyä tehdä triathlonmatkan uintia vaikka rintauintia käyttäen, tärkeintähän on, että asettaa tavoitteen, osallistuu ja haastaa itsensä.
Jos harjoittelukipinä iskee, mitä varusteita kannattaa ostaa ja mistä niitä saan?
Kun varusteita lähtee ostamaan, edelleenkään ei tarvitse hankkia kaikkein kalleinta, pelkkään triathlonpolkupyörään saa helposti menemään lähemmäs kymmenentuhatta euroa rahaa. Esimerkiksi edullisempi maantienpyörä käy alkuun oikein hyvin. Pyöriä, kuten myös märkäpukujakin löytyy käytettyinä ja ensimmäisen märkäpuvun voi ihan hyvin ostaa vaikka käytettynä. Varustehankinnoista kannattaakin aluksi jutella kokeneemman harrastajan kanssa – lähes jokaisen lähipiirissä on melko varmasti joku triathlonin harrastaja. Coach4me:n asiantuntevat valmentajat auttavat myös tarvittaessa varustehankinnoissa ja voivat suositella paikkoja, mistä niitä voi hankkia – esimerkiksi Feet-juoksujalkineet sekä Garminin puettavat älylaitteet löydät verkkokaupastamme – periaatteenamme on, että emme itsekään käytä tuotteita, minkä laadun takana emme voi seistä.
Missä voin osallistua kisoihin?
Kun varusteita lähtee ostamaan, edelleenkään ei tarvitse hankkia kaikkein kalleinta, pelkkään triathlonpolkupyörään saa helposti menemään lähemmäs kymmenentuhatta euroa rahaa. Esimerkiksi edullisempi maantienpyörä käy alkuun oikein hyvin. Pyöriä, kuten myös märkäpukujakin löytyy käytettyinä ja ensimmäisen märkäpuvun voi ihan hyvin ostaa vaikka käytettynä. Varustehankinnoista kannattaakin aluksi jutella kokeneemman harrastajan kanssa – lähes jokaisen lähipiirissä on melko varmasti joku triathlonin harrastaja. Triathlonkisoja järjestetään Suomessa lukuisia eri puolilla, aina pienistä kyläkisoista kansainväliseen Ironman-kilpailuun. Yksi suurimmista triathlonkisoja järjestävistä tahoista Suomessa on Finntriathlon, joka järjestää viisi eri mittaista triathlonkisaa Suomessa kesäisin. Finntriathlonin kesän kisoihin voit ilmoittautua täältä. https://finntriathlon.fi/ Lisäksi Finntriathlon järjestää Ironman Lahti 70.3 -kisan ensi vuonna – kisa on Suomen ensimmäinen Ironman-triathlonkisa kautta aikojen. http://eu.ironman.com/triathlon/events/emea/ironman-70.3/finland.aspx#axzz4y8z0paV3 Myös Suomen Triathlonliitto pitää listaa Suomessa järjestettävistä triathlonkilpailuista. https://www.triathlon.fi/tapahtumat2/
Olen kuullut puhuttavan myös triathlonin kohdalla neljännestä lajista, mikä se on?
Triathlonharrastajan neljäs laji on ehdottomasti ravinto – viides laji on lepo. Kun triathlonia alkaa harrastaa, ravintoasioihin kannattaa kiinnittää samalla huomiota, jotta saat varmasti oikeanlaista energiaa riittävästi treenaamiseen, mutta myös palautumiseen. Viides laji onkin ehdottomasti lepo, kun treenaa, pitää myös levätä, sillä kunto kasvaa levossa ja oikeanlainen ravinto auttaa palautumaan. Sen lisäksi, että Coach4me:n ammattitaitoiset valmentajat laatia sinulle myös sopivassa suhteessa olevat harjoitusohjelmat, he auttavat myös ravintoasioissa, että saisit treeneistäsi kaiken mahdollisen irti.
Haluan aloittaa juoksuharrastuksen, miten pääsen alkuun?
Juoksukoulut tai valmentaja ovat hyvä tapa aloittaa harrastus, näin saat heti alkuun opetusta tekniikasta ja sopivista juoksuharjoitteista, jotta voit aloittaa juoksun ilman pelkoa rasitusvammoista. Jos haluat aloittaa omatoimisesti, niin hankkimalla sinulle sopivat juoksukengät on ensimmäinen askel.
Juoksuharrastukseni loppuu aina johonkin vaivaan ennen kuin ehtii edes alkaa, miksi?
Loppuuko juoksusi aina johonkin rasitusvammaan? Yleinen virhe on aloittaa juoksun treenaaminen liian kovaa omaan tasoon nähden jonka vuoksi on erittäin todennäköistä, että juoksu keskeytyy jonkinlaiseen rasitusvammaan tai siihen, että tuntuu että ei vaan jaksa juosta. Suosittelen aina alkuun valmentajaa, jotta pääset turvallisesti alkuun.
Mitä pitää ottaa huomioon kenkiä valitessa?
Kenkien täytyy olla tarkoitukseen sopivat ja sinun jalkaan oikeanlaiset. Suosittelemme, että hankit muutamat erilaiset sopivat juoksukengät erilaisia treenejä varten. Juoksukengät on syytä vaihtaa, pari kertaa vuodessa, noin 500-700 juoksukilometrin jälkeen.
Olen reilusti ylipainoinen, voinko silti aloittaa juoksuharrastuksen?
Tottakai voit aloittaa harrastuksen. Aloituksesi tulee olla erittäin rauhallinen ja juoksumäärä alkuun pieni. Kestävyysliikunta on muutenkin erittäin hyvä tapa pudottaa painoa. Jotta pääset harrastuksessa alkuun, voit osallistua meidän pienryhmävalmennuksiin tai ottaa yksilövalmentajan.

Yhteistyökumppanit